vrijdag 10 mei 2013

Eet je huid mooi(er)


Eet je huid mooi(er)

Kan dat, je huid mooier eten ? jazeker ,je bent wat je eet, en dat klopt ook. je lichaam en huid heeft goede voedingsstoffen nodig om zichzelf te herstellen. Aangezien je het huid het grootste orgaan van ons lichaam is,maar is wel de laatste die aan de beurt komt, als de voedingsstoffen in ons lichaam verdeeld worden.
Dus aan je huid is goed te zien hoe gezond jij eet.

Een droge en schilferige huid

Voor direct resultaat neem een lekker vochtinbrengend masker... 

Een droge, schilferige huid komt vooral door een tekort aan lipiden in de opperhuid, ook weersinvloeden zoals (gure) wind en (vries)kou kunnen schrale plekken op je huid veroorzaken. Dit probleem kun je van 2 kanten aanpakken, een iets vettere creme gebruiken en  door genoeg goede gezonde vetten te eten. Denk aan avocado, vette vis. olijfolie enz.
Een rode, schilferige huid rond ogen, oren en neus wijst eerder op een gebrek aan vitamine B2. Vitamine B2 kan je vinden in melkproducten, vlees, gist en tarwekiemen.
Maar wist je dat ook een tekort aan vitamine A dit probleem veroorzaakt?
Vitamine A haal je vooral uit producten zoals vis, lever, eieren, boter en melkproducten. Groenten en fruit bevatten bètacaroteen, dat door het lichaam naar behoefte wordt omgezet in vitamine A.
Let op! Het wordt aangeraden niet meer dan 3000 g per dag te gebruiken, hierbij moet je oppassen met leverproducten die bevatten namelijk veel vitamine A.  Zwangere vrouwen moeten goed opletten op hun vitamine A gebruik, teveel of te weinig kan schadelijk zijn voor het ongeboren kind. Voor een zwangere vrouw geld dat ze hun dosis vitamine A gebruik houden op 800 – 1000µg.

Acne en Puistjes

Over de mogelijke invloed van voeding op het ontstaan van puistjes bestaat nog altijd veel discussie.
Het is nog niet wetenschappelijk bewezen dat er een verband bestaat tussen bijv. het eten van chocolade en het ontstaan van acne. Maar als je merkt dat je huid onrustig wordt na het eten van bepaalde voedingsmiddelen, dan is het natuurlijk slimmer om deze producten ten mijden.
Acne bestrijden kan door het eten van alle groene en donkergroene groentes. Deze bevatten veel vitamine B6, een vitamine met de eigenschap die zwellingen doen verminderen, waardoor puistjes sneller krimpen, kleiner worden en ten slotte verdwijnen.

Moeilijk genezende wondjes

Heb je wondjes die niet goed genezen, dan heb je waarschijnlijk een tekort aan zink en vitamine C, deze spelen een grote rol in een goede wondgenezing.
Zink komt vooral voor in vlees, maar ook vis, volkorenbrood, peulvruchten en rijst.
Zoals je waarschijnlijk wel weet bevatten groenten en fruit veel vitamine C, maar ook aardappelen bevatten relatief veel vitamine C. Kook groenten en aardappelen dan ook niet te lang, want door verhitting gaat veel vitamine C verloren.
anti aging voedsel
wat je het beste kunt eten tegen rimpels

Rimpels

Wist je dat 80 % van de huidveroudering wordt veroorzaakt door de zon.
Slecht 10 % van de rimpels komt echt door ouder worden.
Rimpels zijn deels genetisch bepaald, vochtgebrek van de huid (hydrateren blijft het sleutelwoord!), maar worden ook veroorzaakt door het ontstaan van vrije radicalenin onze huid.
Vrije radicalen worden onder meer gestimuleerd door roken, uitlaatgassen en UV straling van de zon. Dit zijn agressieve deeltjes die de cellen beschadigen en zorgen voor schade aan de celwand, deze veroorzaakt uiteindelijk huidveroudering.
Ook snelle koolhydraten (suikers uit snoep, brood, frisdrank en gebak) zorgen voor een chemische reactie in je lichaam waarbij vrije radicalen vrijkomen die het collageen in je huid aantasten. Hierdoor wordt je huid slapper en ziet er ouder uit. Beter is het om trage koolhydraten te eten uit groenten, granen, bruin brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst.
Verder kun je vrije radicalen neutraliseren door voldoende antioxidanten in je voeding op te nemen.
Antioxidanten zijn bijvoorbeeld vitamine C, vitamine E, carotenoïden en flavonoïden.
Vitamine C vind je vooral in groenten en fruit, vitamine E in plantaardige olie, graanproducten, zaden, noten en groenten als broccoli en spruitjes. Carotenoïden vind je onder meer in bladgroenten en tomaten. Flavonoïden zijn te vinden in uien, appelen, thee en rode wijn (Max. 2 glazen per dag i.v.m. de alcohol).

Een stralende teint

Een stralende huid krijg je door de huidcellen sneller te laten vernieuwen. Dit doe je met een (fruitzuur) peeling (max. 2xper week). Maar ook voeding kan je huid een flinke oppepper geven en de cel vernieuwing stimuleren: groene en oranje groentes, sojaproducten en div. bosvruchten.
Persoonlijk ben ik ook een voorstander van stimulatie door middel van massages..Ik geef daarom vaak het advies om regelmatig een agless massage te nemen, en zelf regelmatig je huid te kneden, geloof me het werkt echt...
Nogmaals ik ben natuurlijk geen voedingsdeskundige, maar door mijn werk in de salon en persoonlijke interesse in gezonde voeding weet ik wel het een en ander, daarnaast heb ik een en ander uitgezocht en daarbij de volgende bronnen gebruik:

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen